AH groeit online en opent zevende Home Shop Center in A12-corridor

13-10-2020

Online boodschappen is nog altijd niet een winstgevende activiteit voor Albert Heijn. Het aantal online bestellingen bij de grootste supermarktketen van Nederland groeit daarentegen dusdanig hard dat Albert Heijn in versneld tempo nieuwe distributiecentra te open die groei te kunnen bijbenen. Gisteren werd alweer het zevende Home Shop Center HSC geopend in Bleiswijk en werd tegelijk een nieuwe gratis bezorg-app gelanceerd.

Het nieuwe Home Shop Center dat gisteren tijdens een persbijeenkomst officieel werd geopend door AH-ceo Marit van Egmond en directeur e-commerce Philip Padberg heeft een oppervlakte van 20.000 vierkante meter. In dit e-commerce dc worden, zo stelde Padberg voorafgaand aan de opening en de lancering van de nieuwe bezorg app, rond de 40.000 bestellingen per week verwerkt die bezorgd worden door rond de 150 bestelbusjes.

Verdubbeling bezorgcapaciteit

Met de opening van het HSC in Bleiswijk creëert de supermarktketen werkgelegenheid voor 1.000 extra magazijnmedewerkers voornamelijk afkomstig uit Polen. Met onder meer de opening van nieuwe HSC’s in Amsterdam, afgelopen november en heel recent in Oosterhout komt de teller van het aantal e-fulfilment centra van Albert Heijn in krap een jaar tijd uit op een verdubbeling van de bezorgcapaciteit en ook nog eens 4.000 extra banen.

Vervroegde opening Bleiswijk

Oorspronkelijk stond de opening van het nieuwe HSC in Bleiswijk en die in Oosterhout bij Nijmegen voor eind dit jaar gepland. Volgens Marit van Egmond is de opening van beide distributiecentra naar voren geschoven omdat de online omzet van de supermarktketen dit jaar fors groeit. “Om onze klanten zo goed en snel mogelijk van dienst te zijn, hebben we onze bezorgcapaciteit versneld opgeschroefd.”

Corona zorgde voor groei

Om die groei te duiden, liet Padberg weten dat Albert Heijn het aantal onlinebestellingen het afgelopen jaar met ongeveer 50 procent heeft zien stijgen. “Mede door het coronavirus kon onze recent geopende HSC in Amsterdam niet tegen de vraag opboksen.”

Online blijft financiële uitdaging

Desalniettemin lukt het Albert Heijn – evenals partijen als Jumbo en Picnic – nog altijd hard sappelen om online boodschappen winstgevend te maken. Padberg: “Het blijft een financiële uitdaging. Er zijn veel kosten gemoeid bij online distributiecentra. Maar met de huidige groei in het achterhoofd ziet de lange termijn er positief uit.”

Zeven HSC’s in Nederland

Met de zeven HSC’s – er volgen de komende jaren nog meer volgens Padberg – heeft Albert Heijn nu meer e-commerce distributiecentra dan regionale dc’s voor de bevoorrading van fysieke winkels. Daar heeft de super – met als vlaggenschip het nieuwe gemechaniseerde dc in Zaandam – er verspreid over Nederland nu zes.

Lancering AH compact

Tegelijkertijd met de opening van het dc in Bleiswijk lanceerde Albert Heijn gisteren ook een nieuwe bezorg-app genaamd AH Compact. Met deze app, die in eerste instantie alleen in Haarlem start, reageert het concern op de toenemende vraag onder een tot tweepersoons huishoudens.